پخش غفرانی با نیم قرن سابقه کامل ترین توزیع کننده لوازم بهداشتی ساختمانی

کاشی چیست؟

میثم حسینخانیمیثم حسینخانی
1,640 بازدید

 

کاشی را شاید بتوان مهم‌ترین متریال پوشش‌دهنده در صنعت ساختمان و هنر معماری دانست. کاشی، فرآورده‌ای است سرامیکی که به علت پخته شدن در دمایی معین به حالت نیمه شیشه‌ای در می‌آید، چنان که خاصیت جذب آب آن بسیار کم می‌شود و در برابر ساییدگی، فشار و ضربه مکانیکی، مقاومت لازم را پیدا می‌کند و می‌تواند تغییرات ناگهانی دما (۲۰ تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد) را به خوبی تحمل کند بدون آنکه هیچ‌گونه اثر ترک در بدنه یا لعاب آن ظاهر شود.
از اولین دوران ساخت کاشی در جهان، ایران همواره یکی از مراکز اصلی تولید کاشی بوده است. هنرمندان کاشی‌ساز ایرانی با استفاده از ذوق و قریحه هنری خود اقدام به ساخت کاشی‌های متنوعی با رنگ‌ها و طرح‌های مختلف برای استفاده در معماری بناهای فاخر ایرانی نمودند. این هنر فاخر نام خود را از شهر کاشان برگرفته است که در گذشته مرکز صنعت کاشی‌کاری ایران بوده است. کاشی در انگلیسی با عنوان Tile شناخته می‌شود که برگرفته از واژه لاتین tegula مشتق شده از فعل tegere به معنای پوشاندن و پوشش‌دادن است. رومیان به سفال‌هایی که در بام‌ها برای عایق‌کاری سقف استفاده می‌کردند tegere می‌گفتند.

تاریخچه کاشی
ایده ساخت کاشی به عنوان پوششی برای دیواره و کف بنا، از آجرهای لعابدار تزیینی و سفال‌های لعابداری گرفته شده است که در گذشته برای ساخت انواع ظروف سفالی به کار گرفته می‌شد. در نتیجه کاشی به عنوان یک متریال مجزا از ترکیب آجرهای منقوش لعابدار برای تزیین دیواره‌ها و ظروف سرامیکی ساخته شده از سفال برای جلوگیری از نشت آب و رطوبت به وجود آمد. در دوران تاریخی استفاده از سفال پخته لعابدار در بناها، برای منقوش کردن دیوارها با عنوان آجر لعابدار به کار گرفته می‌شد. قدیمی‌ترین نمونه آجرهای لعابدار منطقه خاورمیانه را شاید بتوان آجرهای لعابدار زیگورات چغازنبیل شوش که متعلق به۳۳۰۰ تا ۳۴۰۰ سال پیش است دانست پس از آن بارزترین نمونه‌های آجرهای لعابدار در دروازه ایشتار بابل و کاخ‌ها هخامنشی شوش که متعلق به داریوش اول است را می‌توان یافت. دروازه بابل به عنوان یک اثر جذاب از آجرکاری لعابدار شناخته می‌شود که متعلق به بیش از ۲۶۰۰ سال پیش است.

فروشگاه اینترنتی سرام پخششما میتوانید با مراجعه به قسمت کاشی و سرامیک فروشگاه سرام پخش ، انواع کاشی و سرامیک را در سایز های متنوع و هزاران طرح و رنگ متفاوت با دکور زنده را مشاهده و به راحتی با شرایط قسطی خرید نمایید.

ساخت کاشی
کاشی‌ها مانند سایر سفال‌ها از خاک تهیه می‌شوند. برای ساخت کاشی خاک رس که حدودا۲۰ تا ۲۵ درصد سلیس دارد، مورد استفاده قرار می‌گیرد. سلیس باعث شیشه‌ای شدن بافت کاشی می‌شود. پس از الک کردن و جدا نمودن ضایعات خاک آن را آسیاب می‌نمایند تا به گرد یکنواختی تبدیل شود تا بتوان از آن گِل یکدستی به وجود آورد. گِل به دست آمده را پس از ورز دهی مناسب در ابعاد مورد نظر قالب‌گیری می‌نمایند. قالب‌گیری به طور کل در شرایط خلا انجام می‌گیرد تا کاشی‌ها به لحاظ مقاومت از مرغوبیت بیشتری برخودار شوند. پس از آن قطعه‌ها از قالب خارج شده و اجازه می‌دهند که خشک شود.
فرآیند خشک شدن در تونل‌های هوای گرم انجام می‌گیرد. پس از طی مرحله خشک شدن، کاشی‌ها وارد مرحله پخت می‌شوند. با توجه به نوع کاشی ممکن است فرآیند پخت دو تا سه بار تکرار شود. در اولین مرحله پخت، قبل از پختن کامل قطعات و تبدیل آنها به قطعات شیشه‌ای، کاشی‌ها را از کوره خارج کرده و روی آنها لعاب می‌پاشند و دوباره در کوره قرار می‌گیرند تا با لعاب مورد نظر شیشه‌ای شود. برخی از لعاب‌های طرح‌دار نیازمند تجدید پخت هستند، بدین صورت که در پایان مرحله دوم، لعاب دیگری به آن افزوده می‌شود و دوباره به کوره برمی‌گردند تا نقش و نگار مورد نظر را به دست آورند. این نوع پخت‌ها را تک پخت، دو پخت و سه پخت می‌نامند.

خرید کاشی سرامیک
انواع مختلف کاشی و سرامیک
کاشی‌ها به چهار دسته کلی کاشی دیواری و کاشی کف (سرامیک)، کاشی پرسلانی و کاشی گرانیتی تقسیم می‌شوند. مبنای این تقسیم‌بندی میزان جذب آب و کاربرد آن‌ها می‌باشد. جذب آب نشانگر میزان تخلخل در کاشی است و هر چه تخلخل آن بیشتر باشد، جذب آب بیشتری دارد و استحکام آن نیز کمتر است. با افزایش دمای پخت و فشار پرس، تخلخل کاشی کمتر می‌شود. جذب آب در کاشی دیواری، حدود ۱۷ الی ۲۱ درصد، در کاشی کف حدود ۵ الی ۷ درصد، و در کاشی پرسلانی زیر ۰/۵ درصد می‌باشد.
• کاشی کف
کاشی کف که در ایران اصطلاحاً به آن سرامیک نیز می‌گویند، به علت ویژگی‌های محل نصب، همواره در معرض سایش، ضربه و فشار است. بنابراین بایستی دارای استحکام مکانیکی مناسب (بیش از ۲۵۰ کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع)، مقاومت سایشی سطح بالا و جذب آب پایین باشند. لذا معمولاً در درجه حرارت بالاتر نسبت به کاشی دیواری پخته می‌شوند. همچنین ضخامت آن‌ها نیز از ضخامت کاشی دیواری بیشتر است.
• کاشی دیوار
کاشی‌های معمولی یا کاشی‌های دیوار به کاشی‌های لعابداری اطلاق می‌شود که معمولاً بدنه آن‌ها دارای جذب آب بالایی است. به همین دلیل اگر در معرض رطوبت، از قسمتی که لعاب ندارد، قرار گیرند، مشکل ترک خوردن برای آن‌ها وجود دارد ولی سطح لعاب خورده آن‌ها نسبت به هر رطوبت مقاوم است. در بسیاری از کارخانه‌های تولیدی، این محصول با بدنه آجری یا قرمز رنگ تولید می‌شود. اما محصولات تولیدی در برخی کارخانه‌ها دارای بدنه سفید هستند که پس از نصب، جلوه بهتری دارند. این کاشی‌ها نسبت به کاشی‌های کف از تخلخل بیشتر و در نتیجه جذب آب بالاتری دارند. همچنین از استحکام مکانیکی کمتری برخوردارند، زیرا با توجه به محل نصب، نیاز به استحکام مکانیکی بالایی ندارند.
* اندازه کاشی در صورتی که برای کف و دیوار مورد استفاده قرار گیرد، باید در ابعادی کمتر از ۲۰×۲۰ و یا ۱۰×۲۰ تا ۵۰ در ۵۰ سانتی‌متر تولید شوند.
• کاشی پرسلان
کاشی پرسلانی به کاشی گفته می‌شود که دمای پخت آن بالاتر است و در نتیجه استحکام بالاتر و جذب آب آن پایین‌تر است و در مجموع خصوصیات بهتری دارد. این نوع از کاشی‌ها، از مواد اولیه بسیار مرغوب و با بدنه سفید تهیه می‌شوند. این محصول در برابر شکست، سایش و مواد شیمیایی مقاومت بسیار بالایی دارد. همچنین با توجه به تخلخل پایین و جذب آب بسیار کم آن، در برابر یخ‌زدگی نیز بسیار مقاوم است. کاشی پرسلانی قابلیت نصب در مکان‌های مختلفی از جمله کف، دیوار و نمای بیرونی ساختمان را داشته و استحکام آن بیش از ۳۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع است. دمای پخت کاشی پرسلانی حدود ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد می‌‎باشد.
*از آنجایی که کاشی‌های پرسلانی نسبت به کاشی‌های معمولی مستحکم‌تر بوده و جذب آب کمتری دارند، این کاشی‌ها در ابعاد ۴۰×۴۰، ۳۰×۶۰، ۶۶×۳۳، ۶۰×۶۰، ۱۲۰×۶۰ تولید می‌شوند
• کاشی گرانیتی
کاشی گرانیتی برخلاف دو نوع ذکر شده قبلی لعاب ندارد و شباهت بسیاری به کاشی پرسلان دارد و مانند آن در دمایی حدود ۱۲۰۰ درجه سانتی‌گراد پخته می‌شود. این نوع کاشی قابلیت نصب در همه مکان‌ها را داشته و استحکام آن بیش از ۵۰۰ کیلوگرم بر سانتی‌مترمربع می‌باشد. فرمول بدنه کاشی گرانیتی نیز مشابه کاشی پرسلان بوده، با این تفاوت که نسبت به آن جذب آب کمتری دارد (حدود %0.1 درصد). هم‌چنین برخلاف کاشی پرسلانی، فاقد پوشش لعاب است و جهت ایجاد سطحی براق و صیقلی، در مراحل آخر تولید پولیش می‌گردد. کاشی‌های گرانیتی به دلیل عدم وجود لعاب بر روی سطح آن‌ها ممکن است کمی لک‌پذیر باشند.

کاشی چیست
روش‌های نصب کاشی و سرامیک
• نصب کاشی با استفاده از چسب و رزین
در این مورد می‌توان از انواع چسب‌های داخلی و خارجی که در بازار با نام‌های تجاری مختلف موجود هستند، استفاده کرد. در این روش می‌بایست زیرسازی مناسبی صورت گرفته و محل نصب، سالم، محکم، بدون چربی و خشک باشد. سپس چسب با ماله شیاردار با میزان مناسب پخش می‌گردد و معمولا در محل نصب کاشی فشار مناسب به منظور چسبندگی بیشتر کاشی اعمال می‌گردد.
• نصب کاشی با استفاده از اسکوپ
این روش، روشی جهت نصب خشک کاشی بدون نیاز به ملات می‌باشد.
ابزار مورد نیاز برای این روش به شرح زیر می‌باشند:

– دریل ستونی با دور موتور مناسب
– مته‌ای به قطر 35 میلی‌متر
– پمپ آب جهت خنک کردن
– سیستم میکرو سوئیچ جهت هماهنگی آب و موتور
– اسکوپ جمع‌کن
– ماتریس جهت فرم‌دهی به اسکوپ
– چکش لاستیکی
– اسکوپ
اسکوپ ورق یک میلی‌متری فولادی است که پس از برش، به مهره واشردار پرس می‌شود. با قرار گرفتن زیر پرس 20 تنی به شکل نهایی خود درمی‌آید و سپس 2 بار (یک‌بار برای فنری شدن و یک‌بار برای جلوگیری از زنگ‌زدگی) آبکاری می‌گردد.

در این روش ابتدا محل مورد نظر جهت ایجاد شیار، زیر مته قرار می‌گیرد، که جهت جلوگیری از سوختن سیستم حتماً از آب جهت خنک کردن استفاده می‌شود. دستگاه دارای سیستم ترمز است و فقط تا حد میلی‌متر در کاشی نفوذ می‌کند. اسکوپ‌ها باید به فاصله 21 سانتی‌متر از دو طرف قطعه نصب گردند. پس از ایجاد شیار، اسکوپ با ضربات چکش لاستیکی به صورت وارونه درون اسکوپ جمع‌کن قرار می‌گیرد. سپس روی ماتریس قرار داده می‌شود تا فرم شیار را به خود بگیرد و سپس با چکش لاستیکی، فرم‌گیری و جاگیری کامل در شیار صورت می‌گیرد. بعد از این مرحله، سیم اسکوپ به دور پیچ‌ها بسته شده و پیچ‌ها سفت می‌گردند و کاشی توسط اسکوپ کاملاً به سیم متصل می‌گردد.

• نصب کاشی به روش خشک و تهویه‌ای
همزمان با پیشرفت صنایع در کلیه زمینه‌ها، از دهه 1960 صنعت ساختمان‌سازی در اروپای غربی نیز دچار تحول گردیده و روش‌های اجرایی قدیمی جای خود را به روش‌های صنعتی و مدرنی سپرد، که بر پایه تولید انبوه و روش‌های اجرائی سریع پایه‌گذاری گردید و با پیشرفت تکنولوژی استفاده از قطعات پیش ساخته و سیستم‌های نصب از پیش طراحی شده نیز توسعه چشمگیری یافت. یکی از دستاوردهای مهم صنعتی شدن ساخت‌وساز، تولید و اجرای نمای تهویه‌ای می‌باشد که در سالهای اخیر توجه زیادی را در اروپا به خود معطوف داشته و با در نظرداشتن امتیازاتی که در نصب آسان و سریع و ایجاد ایزولاسیون مطلوب دارد، شاهد تقاضای روزافزونی برای آن می‌باشیم.
در ایران نیز با توجه به مزایای این سیستم صنعتی نسبت به سیستم‌های سنتی مانند استفاده از دوغاب ماسه و سیمان، چندی است که شاهد اجرای نماهای خشک با استفاده از مصالح مختلف از قبیل سنگ و سرامیک می‌باشیم.
این سیستم برای اجرای سریع و آسان با حفظ امتیازاتی از قبیل ایزولاسیون و اجرای سبک نما ابداع گردیده و دارای امتیازاتی به شرح ذیل می‌باشد:

– اجرای نصب سریع
– ایجاد کانال تهویه هوا؛ دیوارهای خارجی ساختمان و نمای سرامیکی و امکان ایجاد تعریق در ساختمان
– ایجاد نمایی زیبا و یکدست با جلوه سنگ‌های طبیعی و متنوع
– ایجاد ایزولاسیون در برابر انتقال دما، صوت و رطوبت
– صرفه‌جویی در مصرف سوخت و انرژی
– قابلیت تعویض و جابجایی قطعات سرامیک به صورت منفرد و یا گروهی
– سبکی وزن ساختمان و کاهش بار مرده
– مقاومت بالا در برابر نور خورشید و تغییرات جوی
– عدم لکه‌پذیری
– از بین رفتن خطر سقوط اجزاء نما در طی سال‌های متمادی
– رعایت تمامی استانداردهای مرتبط با آئین‌نامه‌های اجرای ساختمانی
– سهولت در نگهداری و نظافت آن
کاشی چیست
شیوه نصب نماهای تهویه‌ای:
برای نصب نمای خشک و تهویه‌ای سرامیک‌های پرسلانی از دو روش می‌توان استفاده نمود.
• روش نصب نامرئی
که در این روش به جز سرامیک هیچ یک از اجزاء سیستم نصب از بیرون دیده نمی‌شود.
• روش نصب مرئی
که در این روش نصب قلاب‌های نگهدارنده سرامیک از بیرون دیده می‌شود. در هر دو روش قطعات و اجزاء نما به سازه اصلی ساختمان متصل بوده و با تعبیه دستگاه‌هایی به سازه ساختمان سطح مورد نظر برای اجرای سازه نصب سرامیک ایجاد می‌گردد.
در روش نامرئی، در پشت هر قطعه سرامیک با استفاده از مته ویژه، چهار سوراخ به شکل مخصوص ایجاد می‌گردد که با استفاده از پیچ‌های خاص قلاب‌ها به پشت سرامیک متصل می‌گردد و بنابراین پیچ‌های فوق با سرامیک درگیری مکانیکی داشته واتصال قلاب به پشت سرامیک از مقاومت بالایی برخوردار می‌باشد.سپس قلاب‌های تعبیه شده در پشت سرامیک‌ها به آسانی بر روی پروفیل‌های افقی نصب شده به عنوان سازه نصب سرامیک سوار گردیده و پس از رگلاژ با یک پیچ ترمز کار نصب سرامیک پایان می‌پذیرد.
در روش مرئی قلاب‌های خاصی بر روی سازه نصب سرامیک تعبیه می‌گردد که از بالا و پایین هر قطعه سرامیک را احاطه نموده و لبه آنها نیز در حدود چند میلی‌متر بر روی سطح خارجی سرامیک برمی‌گردد تا از جدا شدن و سقوط سرامیک جلوگیری نماید. یکی از نکات مهمی که در هر دو روش فوق پیش‌بینی گردیده و از ویژگی‌های روش نصب خشک می‌باشد آن است که هر یک از قطعات سرامیک اگر چه با چهار قلاب با سازه پشت آن درگیر می‌گردند، لیکن فقط در یکی از قلاب‌ها با پیچ ترمز به سازه اتصال می‌یابد و بدین وسیله امکان انقباض و انبساط برای سازه نصب فراهم می‌گردد.

• ملزومات نصب:
نصب سرامیک به روش درست و استفاده از ابزار مناسب جهت نصب، به اندازه انتخاب کاشی و سرامیک، حائز اهمیت می باشد. در ادامه بخشی از این محصولات معرفی می‌گردد:

* انواع چسب و پودر بندکشی از شرکت
* چسب در انواع چسب کاشی، سرامیک، سنگ مرمر، سنگ طبیعی، کاشی پرسلان، گرانیت، استخر، بلوک و ..
* پودرهای بندکشی در انواع درزگیر نازک، پلاستیک، حاوی سیلیکون، آنتی باکتریال و ..
* رنگ بندکشی درزها
* آسترهای افزایش پرفورمانس و افزودنی‌ها
* ملات ترمیمی و رستوراسیون
* مواد عایق آب
* چسب‌های عایق حرارتی نمای ساختمان

دسته بندی بلاگ
اشتراک گذاری

نوشته های مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پخش غفرانی با بیش از نیم قرن سابقه درخشان، کامل ترین مجموعه ی عرضه و توزیع کننده محصولات بهداشتی و ساختمانی در سطح کشور است. این مجموعه با دارا بودن نمایندگی بیش از 50 برند معتبر و اصیل از تولید کنندگان داخلی و خارجی، آماده ارائه خدمت به مشتریان عزیز می باشد. مجموعه ی پخش غفرانی با تکیه بر بیش از نیم قرن سابقه توانسته است، تا تمامی نیازهای مصرف کنندگان، از قبیل توزیع انواع لوله و اتصالات، کاشی سرامیک، شیرآلات بهداشتی، چینی بهداشتی، تجهیزات آشپزخانه، وان و جکوزی، فولست و انواع اکسسوری بهداشتی با بهترین کیفیت و بالاترین تنوع فراهم آورد.

سبد خرید

هیچ محصولی در سبد خرید نیست.

ورود به سایت